Oferta - 2025r

Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą zajęć profilaktycznych dla dzieci i młodzieży w wieku szkolnym! 
W odpowiedzi na rosnące wyzwania współczesnego świata stworzyliśmy kompleksowy program, który pomaga młodym ludziom zrozumieć zagrożenia związane z używkami, uzależnieniami oraz niezdrowym stylem życia. 
Nasze zajęcia łączą elementy edukacyjne, praktyczne i interaktywne, aby w ciekawy sposób przekazać wiedzę oraz wykształcić ważne umiejętności życiowe.
Temat 1: Edukacja na temat używek

Zajęcia edukacyjne na temat używek mają na celu uświadomienie dzieciom, czym są używki, jakie są ich rodzaje oraz w jaki sposób wpływają na ludzki organizm. Podczas spotkania omówione zostaną skutki zdrowotne i społeczne związane z używaniem alkoholu, papierosów i narkotyków, z uwzględnieniem konkretnych przykładów.

  1. Co to są używki? Rodzaje i działanie na organizm.
  2. Skutki zdrowotne i społeczne używania alkoholu, papierosów i narkotyków.
  3. Mit czy fakt? Rozprawianie się z mitami na temat używek.

Dzieci wezmą udział w interaktywnej dyskusji, podczas której wspólnie rozpracują popularne mity dotyczące używek, ucząc się odróżniać fakty od fałszu. Zajęcia prowadzone będą w przyjaznej atmosferze, z wykorzystaniem atrakcyjnych dla dzieci materiałów edukacyjnych, takich jak gry, quizy czy krótkie filmiki. Celem spotkania jest nie tylko przekazanie wiedzy, ale także budowanie postawy asertywności wobec używek i świadomego wyboru zdrowego stylu życia.

Zajęcia na temat uzależnień mają na celu wyjaśnienie dzieciom, czym jest uzależnienie i jak rozwija się ono na poziomie psychologicznym i fizjologicznym. Podczas spotkania omówione zostaną mechanizmy uzależnień, które pomagają zrozumieć, dlaczego niektóre osoby wpadają w nałóg oraz jakie zmiany zachodzą w ich organizmach.

  1. Czym jest uzależnienie? Mechanizmy psychologiczne i fizjologiczne.
  2. Fazy uzależnienia i jak je rozpoznać.
  3. Substancje uzależniające – od używania do uzależnienia.

Dzieci poznają fazy uzależnienia, takie jak eksperymentowanie, regularne używanie, nadużywanie i uzależnienie, a także nauczą się rozpoznawać wczesne sygnały ostrzegawcze. W interaktywnej formie zaprezentowane zostaną różne substancje uzależniające oraz droga od ich okazjonalnego używania do pełnego uzależnienia. Zajęcia mają na celu budowanie świadomości i ostrzeganie przed ryzykiem związanym z używaniem substancji psychoaktywnych, przy jednoczesnym promowaniu zdrowych sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami i presją rówieśniczą.

Zajęcia na temat wpływu używek na życie codzienne mają na celu pokazanie dzieciom, jak negatywnie mogą one oddziaływać na różne aspekty życia. Uczestnicy dowiedzą się, jak zażywanie substancji psychoaktywnych może osłabiać relacje rodzinne i społeczne, prowadząc do konfliktów, utraty zaufania i izolacji.

  1. Jak używki wpływają na relacje społeczne i rodzinne?
  2. Konsekwencje prawne zażywania i posiadania substancji psychoaktywnych.
  3. Używki a praca i edukacja – skutki w życiu zawodowym i szkolnym.

Omówione zostaną również konsekwencje prawne związane z posiadaniem i używaniem takich substancji, uwzględniając przykłady oraz proste wyjaśnienia dostosowane do wieku dzieci. Zajęcia ukażą także wpływ używek na zdolność do nauki, osiąganie sukcesów w szkole oraz przyszłe życie zawodowe, podkreślając ryzyko utraty możliwości edukacyjnych i pracy. Poprzez rozmowy, ćwiczenia grupowe i analizę przypadków, dzieci zrozumieją, że wybór zdrowego stylu życia ma kluczowe znaczenie dla ich przyszłości i szczęścia.

Zajęcia na temat alternatyw dla używek mają na celu pokazanie dzieciom, jak radzić sobie ze stresem i presją społeczną w zdrowy i konstruktywny sposób. Uczestnicy poznają techniki relaksacyjne, takie jak ćwiczenia oddechowe czy medytacja, a także dowiedzą się, jak ważną rolę w radzeniu sobie z trudnościami odgrywa wsparcie rodziny i przyjaciół.

  1. Jak radzić sobie ze stresem i presją społeczną bez sięgania po substancje?
  2. Promowanie zdrowego stylu życia – sport, hobby, relaks.
  3. Budowanie pozytywnej samooceny i asertywności.

Promowany będzie zdrowy styl życia, obejmujący aktywność fizyczną, rozwijanie pasji, zainteresowań i korzystanie z kreatywnych form spędzania czasu. Zajęcia skupią się również na budowaniu pozytywnej samooceny i rozwijaniu umiejętności asertywnego odmawiania w sytuacjach presji rówieśniczej. Dzięki interaktywnym ćwiczeniom i wspólnej dyskusji dzieci nauczą się, że istnieje wiele sposobów na życie pełne radości i sukcesów, bez potrzeby sięgania po używki.

Zajęcia na temat sygnałów ostrzegawczych i wsparcia mają na celu nauczenie dzieci, jak rozpoznać pierwsze oznaki problemów z używkami zarówno u siebie, jak i u innych. Uczestnicy dowiedzą się, jakie zmiany w zachowaniu, wyglądzie czy relacjach mogą świadczyć o zagrożeniu uzależnieniem.

  1. Jak rozpoznać problem z używkami u siebie i innych?
  2. Gdzie szukać pomocy – poradnie, telefony zaufania, grupy wsparcia.
  3. Rola rodziny i przyjaciół w zapobieganiu uzależnieniom.

Omówione zostaną dostępne formy pomocy, takie jak poradnie psychologiczne, telefony zaufania czy grupy wsparcia, a dzieci dowiedzą się, jak i kiedy z nich korzystać. Zajęcia podkreślą również rolę rodziny i przyjaciół w przeciwdziałaniu uzależnieniom oraz wspieraniu osób, które mogą mieć problemy z używkami. Dzięki ćwiczeniom praktycznym i scenariuszom dzieci nauczą się, jak reagować w trudnych sytuacjach oraz jak być wsparciem dla swoich bliskich.

Zajęcia na temat działania używek na młody organizm mają na celu uświadomienie dzieciom, jak szkodliwy wpływ mają one na rozwijające się ciało i mózg. Uczestnicy dowiedzą się, w jaki sposób alkohol, papierosy i narkotyki zakłócają proces dojrzewania, wpływając na zdolności poznawcze, emocje i zdrowie fizyczne.

  1. Jak używki wpływają na rozwój mózgu i ciało nastolatków?
  2. Alkohol, narkotyki i papierosy a dojrzewanie.
  3. Ryzyko związane z mieszaniem różnych substancji.

Zajęcia wyjaśnią także, dlaczego młody mózg jest szczególnie podatny na działanie substancji psychoaktywnych oraz jakie mogą być długoterminowe skutki ich używania. Omówione zostaną również zagrożenia związane z mieszaniem różnych używek, które znacząco zwiększają ryzyko zdrowotne i mogą prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak zatrucie organizmu. Zajęcia prowadzone będą w przystępnej formie z wykorzystaniem przykładów i wizualizacji, aby ułatwić dzieciom zrozumienie tego ważnego tematu.

Zajęcia na temat substancji psychoaktywnych i prawa mają na celu uświadomienie dzieciom różnic między legalnymi a nielegalnymi używkami oraz ich konsekwencjami. Uczestnicy dowiedzą się, jakie substancje są dozwolone przez prawo, a jakie są zakazane, oraz jakie ograniczenia dotyczą ich sprzedaży i używania.

  1. Legalne i nielegalne używki – jakie są różnice?
  2. Konsekwencje prawne posiadania i używania substancji psychoaktywnych.
  3. Odpowiedzialność karna nieletnich.

Omówione zostaną konsekwencje prawne posiadania i zażywania substancji psychoaktywnych, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji,
w których w konflikt z prawem mogą wejść nieletni. Zajęcia wyjaśnią także zasady odpowiedzialności karnej nieletnich, w tym możliwe sankcje i działania wychowawcze stosowane przez sąd rodzinny. Spotkanie będzie miało formę przystępnej rozmowy, z przykładami z życia oraz materiałami edukacyjnymi, które pomogą dzieciom lepiej zrozumieć temat i unikać ryzykownych zachowań.

Zajęcia na temat wpływu mediów na promocję używek mają na celu uświadomienie dzieciom, jak reklamy i media społecznościowe mogą kształtować ich opinie i zachowania. Uczestnicy dowiedzą się, w jaki sposób wizerunek alkoholu czy papierosów jest często przedstawiany
w atrakcyjny sposób, co może zachęcać do ich używania.

  1. Jak reklamy i media społecznościowe wpływają na postrzeganie używek?
  2. Krytyczne spojrzenie na przekazy medialne dotyczące alkoholu i papierosów.
  3. Rozpoznawanie manipulacji w przekazach reklamowych.

Podczas zajęć dzieci nauczą się krytycznie analizować przekazy medialne, dostrzegając manipulacje i ukryte strategie marketingowe stosowane w reklamach. Zajęcia uwrażliwią uczestników na konieczność podejmowania świadomych decyzji, opartych na faktach, a nie na atrakcyjnych obrazach prezentowanych w mediach. Dzięki praktycznym ćwiczeniom dzieci będą potrafiły rozpoznawać techniki perswazji
i lepiej radzić sobie z wpływem mediów na ich codzienne wybory.

Zajęcia na temat nowych zagrożeń, takich jak e-papierosy, dopalacze i smart drugs, mają na celu uświadomienie dzieciom, jakie ryzyko wiąże się z tymi nowoczesnymi formami używek. Uczestnicy dowiedzą się, czy e-papierosy są rzeczywiście bezpieczniejsze od tradycyjnych papierosów, analizując fakty i rozprawiając się z popularnymi mitami.

  1. Czy e-papierosy są bezpieczniejsze? Fakty i mity.
  2. Dopalacze i inne nowe substancje psychoaktywne – zagrożenia dla młodzieży.
  3. Używki w XXI wieku – jak zmieniają się zagrożenia?

Omówione zostaną dopalacze i inne nowe substancje psychoaktywne, które często są reklamowane jako nieszkodliwe, a w rzeczywistości stanowią poważne zagrożenie dla zdrowia i życia młodzieży. Zajęcia pokażą, jak zmieniają się zagrożenia w XXI wieku, w tym rozwój technologii i mediów, które ułatwiają dostęp do tych substancji. Dzięki interaktywnej formule dzieci nauczą się rozpoznawać ryzykowne sytuacje oraz podejmować świadome decyzje w obliczu nowych wyzwań współczesnego świata.

Program został opracowany z myślą o dzieciach z klas 1–8 i uwzględnia ich potrzeby rozwojowe, różnorodne zainteresowania oraz poziom wiedzy.
Poruszamy tematy takie jak skutki używania substancji psychoaktywnych, mechanizmy uzależnień, wpływ mediów oraz sposoby radzenia sobie ze stresem i presją rówieśniczą. Zajęcia uczą świadomego podejmowania decyzji, budowania asertywności oraz rozwijania zdrowych nawyków, które mogą towarzyszyć dzieciom przez całe życie. Nasze warsztaty prowadzone są przez wykwalifikowanych specjalistów z doświadczeniem w pracy z dziećmi i młodzieżą.
Dzięki interaktywnym metodom pracy, takim jak dyskusje, ćwiczenia grupowe czy symulacje, zajęcia angażują uczestników i zachęcają do aktywnego udziału.
Dodatkowo, program uwzględnia współczesne zagrożenia, takie jak e-papierosy, dopalacze czy wpływ mediów społecznościowych, co czyni go aktualnym i dostosowanym do realiów życia młodych ludzi. 
Zapewniamy, że nasze zajęcia to nie tylko nauka, ale także inspiracja do zdrowego i świadomego życia. Wspieramy dzieci w odkrywaniu ich potencjału oraz budowaniu pozytywnej samooceny, co jest fundamentem ich przyszłego rozwoju. Zapraszamy do współpracy szkoły, jednostki samorządowe oraz instytucje prywatne, które pragną zadbać o edukację i bezpieczeństwo najmłodszych. Razem możemy stworzyć solidne podstawy dla lepszego i zdrowszego jutra!

Profilaktyka uzależnień - dla szkół podstawowych

Profilaktyka uzależnień wśród dzieci w wieku szkolnym (klasy 1–8) jest niezwykle istotnym elementem wspierania ich zdrowego rozwoju 
i ochrony przed zagrożeniami współczesnego świata. W tym okresie dzieci kształtują swoje nawyki, postawy i system wartości, co czyni go kluczowym momentem
do wprowadzenia działań profilaktycznych.

 

Przede wszystkim wczesna edukacja pozwala dzieciom zrozumieć, czym są uzależnienia oraz jakie mogą być konsekwencje sięgania po substancje psychoaktywne,
takie jak alkohol, papierosy, narkotyki czy e-papierosy. Młodsze dzieci często nie są świadome zagrożeń związanych z używkami, dlatego ważne jest, aby przekazać
im tę wiedzę w sposób dostosowany do ich wieku i poziomu rozwoju.

Ponadto, okres szkolny to czas, w którym dzieci zaczynają być narażone na presję rówieśniczą. Umiejętności asertywności i radzenia sobie z trudnymi emocjami, które rozwijają podczas zajęć profilaktycznych, pomagają im unikać ryzykownych zachowań. Dzięki temu dzieci uczą się dokonywać świadomych wyborów i odmawiać w sytuacjach, które mogłyby zagrażać ich zdrowiu lub bezpieczeństwu.

Profilaktyka uzależnień wspiera także budowanie pozytywnej samooceny i świadomości emocjonalnej, co jest niezwykle ważne w kontekście ochrony przed sięganiem po używki w celu radzenia sobie ze stresem, lękiem czy poczuciem osamotnienia. Odpowiednio prowadzone zajęcia pokazują alternatywne sposoby rozwiązywania problemów oraz promują zdrowy styl życia, zachęcając dzieci do angażowania się w sport, rozwijania pasji i dbania o relacje z bliskimi.

Profilaktyka, Edukacja, Rozwój

Działania profilaktyczne na poziomie szkolnym mają także wymiar społeczny – pomagają budować klimat szkoły jako miejsca bezpiecznego i wspierającego, gdzie trudne tematy można otwarcie omawiać. Edukacja dzieci w tym zakresie przynosi korzyści nie tylko im samym, ale także rodzinom i całej społeczności, tworząc fundament dla zdrowego i odpowiedzialnego społeczeństwa.

Prowadzenie profilaktyki uzależnień w klasach 1–8 jest więc nie tylko działaniem edukacyjnym, ale także inwestycją w zdrową, świadomą i silną emocjonalnie młodzież, która w przyszłości będzie podejmować mądre i odpowiedzialne decyzje.

Facebook
Instagram